By Ole Andreas Helland • mars 12, 2021

Hva er teknisk SEO og hvorfor trenger du det?

Lurer du på hva teknisk SEO er og hvorfor du bør prioritere det? Her forteller vi om noen viktige elementer innen teknisk SEO, og hvordan det kan hjelpe deg til å bli mer synlig i søkemotorene.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på norsk er søkemotoroptimalisering. Slik optimalisering handler om endringer og tiltak du gjør for å forbedre et nettsted, slik at du får bedre treff i søkemotorene når noen gjør et søk knyttet til dine produkter eller tjenester. Når vi jobber med innhold innen SEO er metoder for å lage innholdet slik at du blir mest mulig synlig i søk, en pågående prosess som må tenkes på hver gang innhold publiseres. Men for å kunne få effekt av dette, må det tekniske være i orden.

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO er kort fortalt; endringer og forbedringer i nettstedets underliggende kode for å bli mest mulig synlig for søkemotorer og i søketreff. Det handler om å ha mulighet til å vise frem alt det gode innholdet på en best mulig måte for søkemotorene.

For å rangere høyt i søkemotorene er det mye å tenke på, men alt koker ned til at søkemotorene klarer å finne innholdet du har på nettstedet ditt relevant for søket som er blitt gjort. Jo mer relevant, jo høyere opp i søkeresultatene.  Fra et teknisk ståsted, er det en del ting som kan forbedre rangeringen din. Alle punktene blir ikke tatt med her, men under kan du lese om et par viktige forhold du bør tenke på, samt noen nye som kommer i 2021. Faktorene som påvirker synligheten er nemlig i kontinuerlig endring.

Logisk og korrekt kode uten feil og mangler

For å rangere høyere er det viktig at søkemotorene forstår innholdet ditt og kan indeksere det korrekt. Hvis det er feil i koden eller den har en ulogisk oppbygging, vil kanskje ikke søkemotorene forstå alt. Mangler meta-elementer? Kanskje en knapp er kodet som en lenke som ikke går noe sted. Er skjemaelementer beskrevet med kode? Er rekkefølgen av elementer logisk og korrekt? Finnes det feil i koden som gjør at noe krasjer? Alt dette kan spille inn i totalopplevelsen.


Semantiske elementer og rekkefølge på innhold

Siden 2014 har det være anbefalt å bruke html5 elementene <main>, <section>, <article>, <header>, <footer>, <aside> og <nav>. Disse html5-elementene gjør det enklere for en søkemotor å lese og forstå innholdet på nettstedet ditt.

Sammen med oppsett av disse semantiske elementene er også rekkefølgen og nøstingen av elementer viktig, slik at oppbyggingen av dokumentet (nettsiden) er best mulig for søkemotorene. Du kan se for deg at hvis man printer ut innholdet fra et nettsted som et tekstdokument, så skal det være forståelig nok til å kunne leses av et menneske. En klar og tydelig overskrift som beskriver dokumentet, kort oppsummering i ingress, underoverskrifter, avsnitt og tilleggsinnhold.

Strukturerte data

Etterhvert som Google fortsetter å bygge et mer semantisk nettverk blir strukturerte data mer og mer verdifulle. Hvis du ikke allerede bruker strukturerte data må du begynne nå.

(Schema.org har oppsett for mengder av datatyper som for eksempel Product, Article, Recipe, LocalBusinesses, BreadcrumbList, Organization og WebPage). Strukturerte data hjelper blant annet organiske søketreff med å se bedre ut og gi høyere klikkrate på SERP (Search Engine Results Pages). I eksempelet under kan du se to oppskrifter. Oppskriften fra Melk.no er kodet med strukturerte data for Recipe, som gjør at den vises med både bilde og tilberedningstid.

Eksempel uten strukturerte data

Eksempel med strukturerte data

 

Mobilvennlighet

Siden Google byttet til mobile-first indeksering i 2019 har det vært veldig viktig med mobilvennlige sider. Målet er at en nettside skal se like bra ut, og vise det samme innholdet med omtrent den samme funksjonaliteten, på mobil som på desktop. Dette blir mer og mer viktig fremover nå som Google planlegger en ny brukeropplevelses-oppdatering i løpet av 2021.


Googles nye brukeropplevelses-oppdatering

Med Googles kommende oppdatering for brukeropplevelse vil Google rangere nettsider mer og mer basert på brukeropplevelse. Web Core Vitals som hastighet, interaktivitet (FID) og visuell stabilitet (CLS) er vektlagt her. 

Hastighet

For å rangere høyt i søkemotorene er det viktig at nettstedet er raskt og gir en god brukeropplevelse. Ingen gidder å vente på en side som er treg. Da vil man heller gå ut igjen og klikke seg inn på et annet nettsted. Dette er ikke nytt, men blir enda viktigere for rangering.

Interaktivitet - First Input Delay (FID)

Kort fortalt måler FID hvor lang tid det tar fra en brukers første interaksjon med en side til nettleseren faktisk klarer å respondere på den interaksjonen. Google vil vektlegge responstid.

Visuell stabilitet - Cumulative Layout Shift (CLS)

Har du noen gang klikket deg inn på feil sak i en nettavis fordi alt plutselig har hoppet ned et hakk. Ofte skjer dette fordi noe lastes inn høyrer oppe på siden. Nå vil Google straffe nettsider som ikke har en stabil layout.

Universell utforming ved WCAG 2.0

I Norge har det vært et krav om universell utforming på nye nettsteder siden 2014. Forskriften gjaldt fra starten av kun nye løsninger, men fra 2021 gjelder kravene alle løsninger. Fra et SEO-synspunkt er dette en bra ting. Nettsteder som følger WCAG 2.0 -standarden, vil nemlig automatisk ha bedre kode og brukeropplevelse som da igjen vil gi en høyere rangering i søkemotorene. 

Hvorfor trenger du teknisk SEO?

Kort fortalt trenger du teknisk SEO for å støtte oppunder det gode innholdet ditt, som igjen gjør at nettsidene dine kommer høyere opp i de organiske søkeresultatene. Med bedre kode vil søkemotorene lettere kunne finne og forstå det relevante innholdet ditt, noe som gir deg flere besøk på nettsiden din fra personer som faktisk leter etter akkurat deg.

 

Vi i Labs tilbyr en teknisk SEO-gjennomgang av nettstedet ditt hvor vi sjekker utvalgte sider for tekniske feil og mangler. Deretter lages det en rapport som kan brukes som utgangspunkt for å fikse, endre på kode og legge til nye elementer. Ta kontakt for en uforpliktende prat!