Søkemotoroptimalisering (SEO) kan virke komplisert. Gevinsten for å være god på SEO, er bedre synlighet på nett. Vi gir deg noen smarte og grunnleggende tips for å optimalisere din nettside!
Title-tag er tittelen på nettsiden din. La oss si du driver en nettbutikk som selger klær. Da vil du mest sannsynlig ha en kategori som heter «bukser», noe som også børe være title-tag på denne siden. Det er viktig at tittelen synliggjør hva siden inneholder.
En regel er at title-tag alltid må inneholde søkeordet du ønsker å være synlig på, i tillegg til firmanavn. Husk å plassere søkeordet først, så firmanavn. Du bør også holde deg under 55 tegn på grunn av synlighet på mobil.
Eksempel på riktig oppsett av title-tag er «Bukser | Dressmann».
Meta description kan sammenlignes med en ingress i en artikkel. Når du får opp et søkeresultat i Google, er meta description teksten som kommen under tittelen. Altså en teaser. Det er viktig å få frem hva siden handler om på en kort og effektiv måte. Også her er det viktig at du bruker søkeordet du ønsker å bli synlig på, dette vil da utheves av Google i søkeresultatet.
Denne teksten bør maks være på 150 tegn for å være synlig på mobil. Husk også å bruke «call to action» i teksten. For eksempel bestill nå, les mer eller kontakt oss.
Les også: På utkikk etter nye ansatte? Sosiale medier er en gullgruve!
Hver landingsside bør bare være optimalisert opp mot ett søkeord. Dette søkeordet bør du bruke på følgende steder:
Dette er ikke bare et SEO-tips, men også et generelt tips. Alltid tenk mobil når du lager nettsider. Om nettsidene dine ikke er responsive vil dette straffe seg i forhold til SEO av følgende grunner.
Vi avslutter med det viktigste punktet; selve søkeordsanalysen. Gjennom en god søkeordsanalyse finner du svaret på hva dine kunder søker etter, søkeord du bør være synlig på og innsikt i konkurransen på de ulike søkeordene.
Av og til kan du finne søkeord med relativt høye volum, hvor konkurransen ikke er så stor. Slike søkeord gir stort potensiale for trafikk. Søkeordsanalysen legger naturligvis føringer for videre SEO-arbeid på nettsiden.
Lurer du på hvordan du kan gjøre en søkeordsanalyse? Vi hjelper deg gjerne i gang, og tilbyr derfor en uforpliktende og gratis SEO-sjekk!
post@kalibrert.no | 908 20 640